Skip to main content

5 norske motemerker som er mer miljøvennlige – og hvorfor

Blant de som faktisk gjør en forskjell når det kommer til bærekraft.

Bærekraft har heldigvis vært på agendaen i motebransjen en god stund. Motebransjen er en av de verste når det kommer til å skade miljøet, på grunn av både ressursbruk, masseprodusering, kjemikalieutslipp og avfallsproblematikk.

Likevel har vi sett at flere merker er opptatte av å markedsføre seg som bærekraftige uten å gå skikkelig i dybden, bare fordi forbrukerne etterspør bærekraft. Støtt og stadig blir merker beskyldt for å drive med greenwashing, og altså ikke egentlig være så gode på bærekraft.

Da er det ikke lett å navigere! Her har vi satt sammen en guide som gir deg oversikt over et utvalg norske merker som har en miljøprofil. Hva er det som gjør dem mer bærekraftige?

ESP Oslo

Merket ble til da grunnlegger og designer Elisabeth Stray Pedersen tok over en 60 år gammel fabrikk like utenfor Oslo i 2015. I dag lager merket ullklær av høy kvalitet. Ullen er kortreist og kommer fra frittgående sau i Gol og er Svanemerket. Stray Pedersen har tidligere snakket med Melk & Honning om de grønne fordelene ved å produsere lokalt; som for eksempel kortere frakt og bedre kontroll over CO2-utslipp i valg av fraktmetoder, pluss muligheten til å gå for alternativ transport som sykkelbud, elektrisk transport og tog.

Tekstilen er Woolmark-sertifisert, og andre materialer, som tråd og bånd, skaffer hun gjennom samarbeid med andre norske, lokale produsenter.

Elisabeth Stray Pedersen står bak det norske motemerket ESP (Foto: Ignat Wiig)

Pierre Robert

Ull- og undertøysmerket er blant de ledende i Norge på undertøy, men har også et tydelig fokus på miljø med en rekke engasjement og samarbeid innen bærekraft.

Blant annet er over 95% av merkets ullklær Svanemerket, og all ullen er mulesingfri. Mulesing er navnet på et smertefullt inngrep som skal forhindre at fluelarver setter seg i huden på merinosauen. På vårens loungewear-kolleksjon er det beregnet og oppgitt CO2- og vannforbruk per plagg – og ellers er den laget av GOTS-sertifisert økologisk bomull og Tencel.

På egen nettside deler merket mye informasjon om bærekraft, og de både oppfordrer til og lærer om bærekraftstiltak du kan gjøre selv.

Pierre Robert jobber mye med Jenny Skavlan, som også fokuserer mye på bærekraft. (Foto: Instagram @pierrerobert)

Envelope1976

Det var alltid Envelope1976 sin intensjon å skape high end-mote på bærekraftig vis. Moteprofil og eksredaktør Celine Aagaard startet opp merket i 2018, sammen med Pia Nordskaug.

Tidligere har de fortalt Melk & Honning at de ønsket å utfordre bransjen, og ville ikke «starte et merke for å starte et merke».

Sammen jobber de med sesongløse kolleksjoner og tidløst design. De bruker nedbrytbare, fornybare og langvarige materialer av naturlige fibre, som cupro og lin. De benytter seg også av vegan dyeing, en fargingsprosess som bruker mindre kjemikalier og bruker naturlige pigmenter. Visjonen om bærekraft videreføres også i eventuell forpakning.

Envelope1976 ønsker å være transparente og har delt mye info om stoffer, ansvar og utfordringer på egne sider.

Pia Nordskaug og Celine Aagaard i Envelope1976. Foto: Thomas Ekstrøm

Høst & Vår

Fargerike og lekne Høst & Vår har satt bærekraft i sentrum. Det Stavanger-baserte merket, som stadig får mer oppmerksomhet, ble startet opp av Elsa-Fredrikke Nedrebø i samarbeid med mor Gunn Auglend Nedrebø.

Høst & Vår har blant annet tatt et aktivt valg om å eliminere flere tekstiler, eksempelvis silke og skinn, på grunn av deres negative miljøpåvirkning. I stedet bruker de vegansk og nedbrytbar cupro, økologisk bomull, resirkulert denim og crueltyfri alpakkaull. I tillegg er både sourcing og produksjon 100% europeisk, og produksjonsfasilitetene er Sedex-sertifiserte.

For kort tid siden tok vi en prat med Nedrebø til spalten «Min karrierevei», og da kunne hun fortelle at Høst & Vår er blant topp 5 i verden når det gjelder vegansk mote.

Elsa-Fredrikke Nedrebø bak Høst & Vår. (Foto: Instagram @hostandvar)

New Movements

Sko- og sneakermerket New Movements ble startet opp av Martin Evensen i 2018. Skoene lages av resirkulerbare materialer og produseres av familieeide bedrifter i Europa. Skofabrikken ligger i Porto, og der kommer også 30% av elektrisiteten som får fabrikken til å gå rundt fra fornybare kilder.

Målet er mer ansvarlig produksjon, mindre forurensing og mindre avfall, har Evensen tidligere fortalt til Melk & Honning.

New Movements er i tillegg opptatt av en sirkulær livsstil. De oppfordrer kunder til å sende sine brukte New Movements-sko tilbake, slik at de kan resirkuleres og avfallsmaterialene kan brukes til produksjon av nye sko.

I bytte får man en voucher med avslag til neste kjøp. Hvert skokjøp bidrar også til bærekraft ved å finansiere ocean cleanup-arbeid i samarbeid med organisasjonen Empower, tilsvarende 200 plastflasker per skopar.

Martin Evensen bak New Movements går for resirkulert gummi i skoene. (Foto: Instagram @newmovements)

eco.logic

Author eco.logic

More posts by eco.logic

Leave a Reply