Skip to main content

– Et stort steg å ta, forteller Celine Aagaard til KK.

ÅPNER BUTIKK: Moteprofil og designer Celine Aagaard står bak det norske klesmerket Envelope1976 som nå åpner sin første butikk her hjemme. FOTO: ALVIN SANTOS

Hun har hatt hele verden som sin arbeidsplass i en årrekke både som journalist, sjefredaktør og influenser. I 2018 satset Celine Aagaard (44) alt på drømmen hun har hatt lenge; å starte sitt eget klesmerke. Sammen med partner Pia Nordskaug ble Envelope1976 virkelighet.

Nå, tre år senere, åpner de sin første konseptbutikk i hjembyen Oslo.

– Nå skjer det

– Vi er en liten bedrift i vekst, og har selvsagt lekt med tanken om å en gang åpne egen konseptbutikk. Nå skjer det.

Celine beskriver merkets tidligere pop-up-konsepter som rullesteinene på Mølen: Det begynte i badebyen Drøbak i fjor sommer, og siden har det ballet på seg med ad-hoc pop-up-konsepter i merkets kombinerte kontorer og studio på Grünerløkka i Oslo.

– Det at korona fikk oss til å tenke ut nye konsepter da butikkene måtte stenge dørene gav oss en mulighet til å teste ut konseptene på en transparent måte. Og det tydeliggjøres nå med egen butikk.

ÅPNER BUTIKK: Pia Nordskaug og Celine Aagaard står bak klesmerket Envelope1976. Nå åpner de sin første egne butikk her hjemme.

Hvis alt går etter planen skal konseptbutikken åpne dørene 1. september i Bjørvika. Nærmere bestemt i hovedstadens nye hotspot, Oslobukta, som eiendomsselskapet Carucel, eid av Carl Erik Krefting med familie, forsøker å innføre som navn på området som utgjør Barcode, Munch Brygge, Bispevika og Sørenga.

– For oss er det et stort steg å ta. Men man må ta noen steg for å vokse, sier Celine.

Helt siden lansering har merket høstet til dels massiv oppmerksomhet både her hjemme, men også internasjonalt. I 2019 ble Envelope1976 det første norske merket med en hel kolleksjon på tre kontinenter via luksusnettgiganten Net-a-porter.

– Det føles helt uvirkelig, sa Celine til KK da.

Har tro på fysisk butikk

Til tross for et varslet konkursras i kjølvannet av koronakrisen har moteprofilen tro på fysisk butikk og tilstedeværelse. Celine tror ikke interessen er noe mindre når pandemien er over.

– Vi har fått mange spørsmål om når vi skal åpne egen butikk. Det er vel så mange som ønsker å prøve plaggene på fremfor å klikke de hjem.

MER BÆREKRAFTIG: Det norske motemerket satser på sesongløse kolleksjoner for en tidløs tilnærming til mote. FOTO: JANNE RUGLAND

For med en motebransje i endring og fokus på slow fashion har ikke folk så dårlig tid lenger, tror hun.

– Skal man investere i færre plagg og gå etter snitt og kvalitet fremfor kvantitet, er det jo fint å kunne prøve plaggene på.

Mer bærekraftig

Fokus på bærekraft og multibruk har vært med merket siden starten. Med tidløse kolleksjoner jobber de for å viske ut de tradisjonelle sesongene i motebransjen.

Det skal speiles også i utformingen av den nye konseptbutikken, forteller Celine.

– For oss har grunnverdiene vært å bygge opp et konsept med fokus på bærekraft i alle ledd. Det vil vi videreføre så godt det lar seg gjøre i et butikkonsept.

LOKALT: Merkets nyeste kampanje er fotografert på Saltstein utenfor Nevlunghavn og Larvik like ved der Celine og familien har hytte. FOTO: JANNE RUGLAND

I den grad det er mulig skal butikken bygges og består av gjenbruksmaterialer og restemateriell fra andre prosjekter.

– For oss ville det vært feil å bygge en butikk eller legge et gulv av betong for så å skape et uttrykk som allerede er der. Konseptet skal gi rom for forandring og eksperimentering. Vi skal vise en bredde av våre tidløse kolleksjoner. Det blir også mulig å få unike plagg laget på bestilling.

– Her vil badedrakter henge side om side med en tung håndstrikket genser og et par dressbukser – hele året.

I STUDIO: Celine Aagaard i merkets kontorer og studio på Grünerløkka i Oslo. FOTO: ALVIN SANTOS

– Det har vært tøft

Koronakrisen, som har truffet motebransjen med full kraft, har også påvirket det norske motemerket.

– Det har vært vanskelig for alle. Men vi har snudd hver stein. Det har vært tøft, men vi har også fått mer erfaring.

En vekst i hjemmemarkedet trigget ideen om eget butikkonsept, forteller Celine.

– For oss handler ikke Envelope1976 kun om klær, men mer om en visjon. Med en egen butikk håper vi å tydeliggjøre hva vi står for og forhåpentligvis også inspirere.

Blir bærekraftsansvarlig i Vogue

Nå står prosjektene står i kø for gründerne med innsalg, egen butikk, pop-up, fødsel og ny ansatt. Innsalget pleier å gjøres i Paris, men slik det ser ut nå gjøres det trolig fra Norge – igjen.

44-åringen har også sin debut som bærekraftsekspert for Vogue Scandinavia som slipper sin første utgave denne uka.

– Her skal bidra til å fremme skandinavisk design og mer bærekraftige merker og prosjekter gjennom månedlige reportasjer.

– August blir hektisk, kan du si.

eco.logic

Author eco.logic

More posts by eco.logic

Leave a Reply