Skip to main content
envelope1976

Melk&Honning – 8 mer bærekraftige motemerker

By 15. October 2021No Comments

Bærekraftig mote er på agendaen. Her er de som gjør en forskjell.

Bærekraftig mote er blitt noe mer enn en trend, og gjennomsyrer nå store deler av moteindustrien – i alle fall på papiret.

For selv om bærekraftig mote er blitt et punkt på moteverdenenes to do-liste, er ekspertene skeptiske. Anklager om grønnvasking er ikke sjeldent – spesielt når det gjelder fast fashion, men mange skal ha for å prøve.

Her er åtte mer bærekraftige motemerker som gjør en innsats:

Envelope1976

Bak Envelope1976 står tidligere redaktør og motepersonlighet Celine Aagaard og hennes makker Pia Nordskaug. På få år har de to bygd det mer bærekraftige norske motemerket godt hjulpet av Aagaards allerede grønne livsstil og posisjon som motebransjens værhane, noe som flere ganger har sikret henne av plass på Melk & Honnings liste over mote-Norges mektigste.

– Hvordan vil dere beskrive Envelope1976?

– Envelope1976 har fokus på sesongløse kolleksjoner bestående av minimalistiske plagg designet for multibruk i naturlig innfargede materialer. For oss handler bærekraft om mer enn materialbruk. Det er en livsstil, og det er viktig at hvert enkelt plagg kan brukes på flere måter.

– Vi designer versatile, tidløse plagg med en twist. Fargepaletten er inspirert av naturen. Envelope1976 ønsker å inkludere og ikke ekskludere, og plaggene skal lett kunne styles opp og ned og være like aktuelle sommer som vinter- høst og vår. Vi tror på en god helårsgarderobe.

– Hvorfor er bærekraft viktig for dere – og hvordan jobber dere helt konkret med dette?

– Fokuset er på å designe tidløs plagg som varer, uavhengig av trender og sesonger. Multibruk er viktig, og et mål er at alle plaggene vi designer er versatile. Det handler om mer enn bare materialbruk. Det hjelper lite å produsere i mer bærekraftige materialer om man blir lei plagget etter én gangs bruk. Derfor vi jobber hele tiden med å se på hvordan vi kan minimere våre miljøfotavtrykk og er bevisste på hva vi setter i produksjon.

– I den grad det er mulig jobber vi med nedbrytbare materialer, og vi tar i bruk overskuddsmaterialer fra både egen og andres produksjoner. Cannes-kjolene i cupro er et resultat av det. Vi har også laget vesker av skinnrester, brukt overskuddsmaterialer fra egensydde ponchoer til våre Spitsbergen-sjal i ull som er håndsydde her i studioet, og før det produseres noe nytt gjør vi om lagervarer til nye plagg som silkeskjerf som er blitt til kaftan på bestilling eller da vi brukte t-skjorter på lager til å lage tanktops i fjor.

– Når det gjelder fargepaletten har vi også gjort et bevisst valg med tanke på at vi ikke har fokus på trender, men heller nyanser i en palett som komplimenterer hverandre. Det er en slags evig research-prosess, og vi jobber stadig med å bli bedre i alle ledd av verdikjeden, fra utvikling av produktet til sluttprodukt, wrapping, bruksområder og varighet.

Søster Studio

Norske Søster Studio med Pernille Nadine i spissen har valgt å ikke bruke verken pels, skinn eller fjær i sine kolleksjoner. I stedet eksperimenterer det norske motemerket med bruk av alternative materialer slik som eksempelvis epleskinn for en mer bærekraftig mote.

– Hvordan vil du beskrive Søster Studio?

– Som et prosjekt fokusert rundt det å utforske temaer som for eksempel bærekraft. Dette gjør jeg ved å jobbe med kortreist produksjon, teste ut alternative materialer, støtte etiske og mindre bedrifter, ha kontroll over verdikjeden, kontinuerlig oppdatere meg og videreutvikle mer etiske og bærekraftige måter å jobbe på, kun produsere på bestilling, ikke følge sesonger og ikke lansere noe jeg ikke mener bidrar til noe viktig eller nytt, passe på at alle jeg jobber med blir betalt riktig og at jeg jobber med kunstnere som er underrepresenterte.

– Jeg synes det er viktig å minne folk på at bærekraft også er et feministisk problem, og innebærer så mye mer enn å kun bytte ut materialer.

– Hvorfor er bærekraft viktig for deg – og hvordan jobber du helt konkret med dette?

– Det siste året har gitt oss muligheten til å stoppe opp og reflektere, og redefinere hva moteindustrien skal være fremover. Spørsmål som «hva er det moteindustrien kan bidra med» og «hva slags krefter er det som former livene og identitetene våre» har dukket opp. Som et resultat av blant annet dette, tar jeg nå en mastergrad i filosofi og kunst. Jeg håper denne tiden for refleksjon kan hjelpe oss med å navigere en overveldende verden, ta tak i problemstillinger og urettferdighet som nå blir enda mer tydelige, og at vi innenfor mote og kunst kan gi rom for noe nytt, spennende og viktig.

AWAN (As We Are Now)

Bak norske AWAN står Anette Miwa Dimmen. Hun lanserte merket kjent for sitt digge loungewear som også fint skal kunne brukes utenfor hjemmet fire vegger med forhåndssalgskampanjer for å bedre tilpasse produksjonsvolum og faktiske salg. Målet er en sirkulær verdikjede.

– Hvordan vil dere beskrive AWAN?

– AWAN er et fremtidsrettet merke som forener mote og velvære for kvinner som ønsker å føle seg vel og se bra ut i hverdagen, uten kompromiss. Vi bygger en varig og modulær garderobe på tvers av kategorier, med fokus på befriende komfort, tidløs stil og gjenbruk. Vi produsert i de mest bærekraftige og behagelige tekstilene på markedet i dag, og selger hovedsakelig via egen nettbutikk.

– Hvorfor er bærekraft viktig for dere – og på hvilken måte jobber dere konkret med dette?

– Det er viktig for oss å være en del av løsningen for å skape en mer bærekraftig motebransje. Vi legger mye fokus på utvikling- og designprosessen vår, for å sikre at vi optimaliserer våre klær for en sirkulær reise og langsiktig bruk.

– Vi jobber også med å minske gapet mellom produksjonsvolum og salg, med for eksempel forhåndssalg og en tett dialog med våre kunder, for å passe på at vi designer klær de faktisk vil ha fra oss.

– Men det aller viktigste vi gjør, er å designer klær som blir brukt mye og på tvers av kategorier. For i det store regnestykket, er det mest bærekraftige man kan gjøre å faktisk bruke klærne som man kjøper, i stedet for å kjøpe nytt hele tiden.

– Hvorfor er bærekraft blitt så viktig i moteverdenen?

– Det må drastiske og raske endringer til på verdikjedenivå for å bygge en motebransje som vi – og miljøet – kan leve med fremover. Dette har heldigvis blitt helt klart for de fleste nå.

Mother of Pearl

Britiske Mother of Pearl åpnet moteuken i København for et par sesonger siden, og ble med det introdusert også på det skandinaviske markedet.

Bak dets kolleksjoner står Amy Powney som på bare 13 år gikk fra å koste gulvet på atelieret til det britiske motemerket til å bli kreativ leder.

– Hvordan vil du beskrive Mother of Pearl?

– Vi lager mote med hjertet og med samvittighet. Det er moderne design som ikke går på bekostning av jorden vi lever på. Mine designs er en balanse mellom det lekne og det seriøse – seriøst når det kommer til kvalitet og det etiske, samtidig som det balanseres med lekne detaljer. Bærekraftighet er selve utgangspunktet for alt vi gjør. Vår forsyningskjedeutvikling begynte for tre år siden, og alt vi har lært og lærer underveis er inkludert i alt vi gjør.

– Hvorfor er bærekraft viktig for dere – og hvordan jobber dere det med dette helt konkret i merket?

– Da jeg studerte leste jeg Naomi Kleins No Logo, som fikk meg til å begynne å tenke på mote på en bærekraftig måte. Jeg skjønte raskt at man ikke kan bruke ordet bærekraftig på en ting, det må være en tilnærming, en kultur.

Mother of Pearl omfavner bærekraft fra et holistisk synspunkt: Fra omstrukturering av forsyningskjeden i samsvar med fullt ut etisk praksis til å skape et plastfritt og low-waste arbeidsmiljø på hovedkontoret vårt i London. Vårt mål er ikke bare å tilby et produkt, men å starte en hel bevegelse.

– Vi ser hele tiden på måten vi jobber på, og prøver konstant å forbedre oss. Hver gang vi gjør noe på en bedre måte, ser vi til det neste vi kan forbedre. Slik vil vi fortsette.

– Hvorfor er bærekraft blitt så viktig i moteverdenen?

– Moteindustrien er en av de mest skadelige for planeten. Vi har alle muligheten til å ta bedre valg i alt vi gjør, enten det er hjemme eller på jobben. Bærekraft er et tankesett, og når du adopterer det, vil hele merkevaren endres naturlig. Så mange små ting kan gjøres for å gjøre forbedringer, og det er ikke bare produktet, det er hele etos for hvordan du driver virksomheten din eller lever livet ditt.

House of Dagmar

Søstrene Karin Söderlind, Kristina Tjäder og Sofia Wallenstam startet motemerket House of Dagmar i 2005 – oppkalt etter deres bestemor. De vant nylig den første Zalando Sustainability Awards under den danske moteuken tidligere i vår .

– Hvordan vil dere selv beskrive Dagmar?

– Et personlig merke, holdbar og tidløs klassisk stil med en moderne egde. For en bevisst kvinne som bryr seg om hvilke valg hun tar i livet.

– Hvorfor er bærekraft viktig for dere – og på hvilken måte jobber dere konkret med dette?

– Vår grunnleggende filosofi da vi startet House of Dagmar i 2005 var å bygge et bærekraftig selskap i alt vi gjorde. For å beskytte miljøet, dyr og mennesker i alle våre valg av materialer og produksjon.

Målet vårt med vårt bærekraftsarbeid er å beskytte miljøet og å bidra til et bedre klima. Omtrent 70 prosent av karbondioksidutslippene vi forårsaker kommer fra produksjon av materialer, resten kommer fra transport og energi i fabrikkene våre. Så det vi kan påvirke direkte er å velge miljøvennlige materialer som vi kjenner, og det er bevist at de gir mindre karbondioksidutslipp i produksjonene, mindre dårlige kjemikalier og mindre vann i produksjonene.

– Hvorfor er bærekraft så viktig for fremtidens mote?

– Hvis vi ikke endrer produksjonene raskt, vil temperaturen på jorden øke, og vi må alle sørge for at vi ikke når mer enn de forventede +1,5 grader. Vi prøver å leve opp til FNs mål.

Skall Studio

Blant høydepunktene under sesongens danske moteuke var Skall Studio som har seilet opp som nok en favoritt fra vårt naboland, litt i samme gate som danske Aiayu. Det er tidløst, skandinavisk og mer bærekraftig, signert søstrene Julie og Marie Skall med røtter fra kysten på Nord-Jylland.

– Hvordan vil dere selv beskrive Skall Studio?

– Skall Studio er et feminint nordisk merke inspirert av vår oppvekst i den nordligste delen av Danmark nær naturen, havet og det helt spesielle nordiske lyset.

Stilen vår er enkel, klassisk og tidløs, vi elsker å jobbe med naturlige materialer, organisk bomull, lin og lokal ull – i et rent og lett fargevalg. Klærne våre er uformelle og behagelige å ha på, det gir rom for personlighet og kan brukes igjen og igjen på tvers av kolleksjoner og årstider.

– Hvorfor er bærekraft viktig for dere – og på hvilken måte jobber dere konkret med dette?

– Vi lever vegetarisk og bruker ikke skinn og pels. Vi elsker dyr og natur, noe som betyr at vårt arbeid med bærekraft gjenspeiler våre personlige holdninger.

Skall Studio er en utvidelse av våre egne liv, verdier og holdninger, derfor er sosialt og miljømessig ansvar en naturlig del av arbeidet vårt. Vi tenker bærekraft i alle våre beslutninger, fra materialvalg, produsentvalg, transport, emballasje og kommunikasjon.

– Hvorfor er en mer bærekraftig mote fremtiden, tror dere?

– Det er ingen vei tilbake. Vi må ta ansvar for våre handlinger og prøve å gjøre det bedre med mindre forurensning og avfall. Vi må ta vare på moder jord, natur, dyr og mennesker. Mote må fortsette å være drømmende, kreativ og glamorøs, men hele produksjonsprosessen må være mer «moderne» og følge den grønne utviklingen.

Aiayu

Danske Aiayu begynte sin reise i Bolivia der de ble inspirert av lokalbefolkningens kunnskap om og erfaring med lamaull. Grunnlagt i 2005 av Maria Høgh Heilmann lager merket klær, tilbehør og interiør med respekt for mennesker, dyr og miljø.

– Hvordan vil dere beskrive Aiayu?

– Aiayu redefinerer luksus ved å kombinere naturens beste materialer med godt håndverk og enkelt skandinavisk design. Vi skaper bærekraftige produkter til livets øyeblikk, til deg og ditt hjem – produkter som er til for å brukes og designet for å vare.

 Hvorfor er bærekraft viktig for dere – og på hvilken måte jobber dere konkret med dette?

– Bærekraft har vært vår kjerne helt fra start. Aiayu ble grunnlagt på bakgrunn av kjærlighet til naturlige materialer og godt håndverk, samt et ønske om å tilby produkter hvor etikk og estetikk går hånd i hånd.

For oss er bærekraft viktig både når det kommer til det miljømessige aspekt og det sosiale. Man kan ikke fokusere på det ene fremfor det andre. Vi legger ned mye tid og krefter for å finne de mest bærekraftige materialene, hvilket innebærer at vi ofte jobber med noen litt mindre kjente materialer som ikke har blitt industrialisert av motebransjen.

Vi jobber også med få samarbeidspartnere som vi har en tett relasjon til, som deler vår lidenskap og visjon, og på denne måten kan vi holde øye med alle ledd i vår produksjon.

Det er viktig for oss at våre produsenter, utover å betale sine ansatte god lønn og sørge for gode arbeidsforhold, bruker resirkulerbar energi, naturlig farging og at vannet som går med til produksjon renses og brukes igjen.

Hos Aiayu har vi en ambisjon om å alltid gjøre det bedre, lære nye ting og være med på bærekraftsreisen i alle ledd.

– Hvorfor er bærekraft blitt så viktig i moteverdenen?

– Fordi det ikke lenger er noe valg. Vi har et overforbruk -og overproduksjonsproblem og det skal drastiske forandringer til for å senke farten og forbedre produksjonspraksis. Ingen kan ikke redde verden alene, så i bransjen må vi stå sammen for å ta et oppgjør med vekstparadigmet industrien er en del av, og minimere det konstante behovet for «noe nytt».  Hos Aiayu ønsker vi å hjelpe forbrukeren til å kjøpe mindre, men bedre.

Elisabeth Stray Pedersen

Norske Elisabeth Stray Pedersen skapte klesmerket ESP først da hun hadde kjøpt en gammel konfeksjonsfabrikk. Mest kjent for sine teppejakker i norsk ull, lager hun nå hele kolleksjoner med den Nordic Eco-merkede ullen på Woolmark-sertifisert fabrikk.

– Hvordan vil du beskrive ESP?

– ESP er et merke som spesialiserer seg i ullkåper, strikk og skjerf on demand med særlig fokus på lokal produksjon i Norge.

Vi har som mål å tilby unike, anvennnelige og representative plagg som man ønsker å ha lenge i skapet i rene materialer.

Kunden vår er bevisst og belest, så vi ønsker å følge med i timen på det som foregår rundt oss når det gjelder å ta hensyn til miljø, redusere avfall og forbruk og spille på lag med en mer bærekraftig oppførsel som for eksempel å oppfordre til å sykle mer. Vi kan alltids bli bedre, men det er vårt fundament.

 Hvorfor er bærekraft viktig for deg – og på hvilken måte jobber du konkret med dette?

– Bærekraft er viktig for meg fordi det handler om å forvalte de ressursene vi har på jorden best mulig slik at vi etterlater den mest mulig levbar til de neste generasjonene. Det er rett og slett nødvendig for vår egen eksistrens.

Klær forurenser nest mest i verden, så det er mange problemer å ta tak i. Utfordringen er at klær er så viktig for vår identitet og har slik sterke drivkrefter med tanke på forbruk. Derfor syns jeg det er et veldig spennende felt – både det følsomme og menneskelige pluss det funksjonelle. Jeg er derfor opptatt av å kommunisere at man ønsker å komme med et mer bærekraftig alternativt samt å endre oppførsel kontra at man er bærekraftig. Da måtte vi stoppet å produsere og å kjøpe.

eco.logic

Author eco.logic

More posts by eco.logic

Leave a Reply